Hoppa till huvudinnehållet
  1. Dokumentation/

Bank

6 mins· 0 · 0 · ·
Firebase Views Likes
Innehållsförteckning
Documentation - Denna text är del av en serie.
Del 15: Denna Artikel

Ideell förening hos Swedbank.
#

DFRI är kund som ideell förening hos Swedbank. Swedbank har ett antal processer och regler kring hur olika uppgifter ska ändras till exempel ändring av firmatecknare och företrädare från föreningen gentemot banken.

Firmatecknare och teckningsrätt
#

Sedan 2022 är det följande personer som har teckningsrätt hos Swedbank och därmed räknas som firmatecknare hos Swedbank och föreningen:

  • Andreas Bäckström (inte längre kassör sedan årsmötet 2025-03-10)
  • Mattias Axell (inte längre ordförande sedan årsmötet 2025-03-10)

Firmatecknare vs teckningsrätt
#

Det är de som är firmatecknare som har teckningsrätt, det vill säga rätt att teckna avtal. De personerna väljs till att vara firmatecknare i samband med första styrelsemötena efter årsmöte.

Bankkontor
#

Alla Swedbank-kontor fungerar bra för att utföra ändringar åt föreningen, till exempel ytterligare personer att lägga till på Internetbanken.

Det finns inget primärt kontor hos Swedbank där föreningen behöver sköta sina bankärenden. Alla kontor är likvärdiga.

Ändra uppgifter för ideell förening
#

Följande information är kopierad från Swedbank till hemsidan 2025-03-09.

Information från Swedbank inklusive mallar och bilagor finns här.

Vi behöver veta när föreningen gör ändringar av; företrädare gentemot banken (i och med det fullmaktshavare), föreningens ordförande, kontaktuppgifter (adress, telefonnummer, e-postadress) eller föreningens namn. På den här sidan kan ni läsa mer om de olika ändringarna och se till så att föreningen skickar in samtliga och korrekta underlag.

Vilka ändringar ska ni som förening anmäla och hur anmäler ni dem?
#

Ändra företrädare och internetbanksanvändare
#

  1. Besluta om företrädare

Ni måste ha beslutat vem eller vilka personer som ska företräda föreningen gentemot Swedbank. De beslutade företrädarna ska också vara fullmaktshavare enligt blanketten “Fullmakt ideell förening” (punkt 2 nedan) och blir per automatik behörighetsadministratör och användare av föreningens internetbank.

Det är viktigt att beslut om vem som företräder föreningen, samt hur, är tydligt dokumenterat i ett årsmötes- eller styrelseprotokoll, beroende på stadgars bestämmelser. Använd vår mall för protokoll med exempel på beslutsformulering om företrädare gentemot Swedbank, alternativt kopiera mallens §4 till ert årsmötes-/styrelseprotokoll.

Företrädare/fullmaktshavare med dispositionssätt ”Var för sig” är även användare av Swedbanks Kundcenter företag Mall för protokoll med beslutsformulering om företrädare (pdf) 2. Fyll i “Fullmakt ideell förening”

Skriv in de personer ni beslutat som föreningens företrädare gentemot Swedbank i blanketten ”Fullmakt ideell förening”. Fullmakten är obligatorisk och ska skickas i original tillsammans med övriga dokument. Fullmakt ideell förening (pdf). 3. Säkerställ tillgång till följande dokument

Senast antagna stadgar
Protokoll från samtliga årsmötet/årsmöten där nuvarande styrelse är vald
Protokoll från mötet där företrädare gentemot Swedbank beslutats. Kom ihåg! Att även bifoga konstituerande styrelseprotokoll i de fall stadgar begränsar vem/vilka som får vara företrädare.
Fullmakt ideell förening
Annan dokumentation såsom Verksamhetsplan, Verksamhetsberättelse, Årsredovisning och budget 

Det här ska stadgarna och protokollen innehålla Alla protokoll samt Fullmakt ska vara fysiskt underskrivna. Protokoll ska också vara fysiskt vidimerade. 4. Fyll i och skicka in ändringsanmälan

Fyll i samtliga uppgifter på blanketten under ”Grunduppgifter” och därtill de ändringar som önskas. Föreningens utsedda företrädare undertecknar blanketten. Samtliga sidor av blanketten ska skickas till banken oavsett aktuell ändring. Stäm av checklistan i blanketten och säkerställ att du har fått med samtliga obligatoriska dokument som även bifogas ändringsanmälan.

Ändringsanmälan med checklista ideell förening (pdf)

Samtliga obligatoriska underlag ska vara märkta med föreningens organisationsnummer och skickas per post tillsammans med blanketten Ändringsanmälan till adress:

Swedbank Föreningserbjudande FE 914 107 77 Stockholm Kom ihåg!

Att i blanketten Ändringsanmälan ange vilken behörighet som ska gälla i internetbanken för nya/ändrade företrädare/fullmaktshavare då dessa kan påverkas av ändringen. Ange även om befintliga behörigheter för internetbanksanvändare/administratörer ska tas bort.
Om stadgarna har ändrats, ska både nya och gamla stadgar bifogas ändringsanmälan, se avsnittet Nya/Ändrade stadgar nedan.
Har avgående företrädare bankkort för föreningen spärrar ni själva detta i internetbanken. Där kan ni också beställa nytt kort för ny godkänd företrädare.

Ändra enbart internetbanksanvändare
#

Om din förening har sedan tidigare en registrerad fullmakt hos banken som ger er rättigheten att “Lägga till/Ta bort ytterligare internetbanksanvändare” ska fullmaktshavare besöka närmaste bankkontor för att få hjälp att genomföra ändringen. Se föreningens kopia av befintlig fullmakt.

Om föreningen efter detta även önskar uppdatera fullmakten och dess fullmaktshavare görs detta enligt ”Ändra företrädare och internetbanksanvändare” ovan.

Om din förening saknar fullmakten eller önskar uppdatera befintlig fullmakt och fullmaktshavare – Se ”Ändra företrädare och internetbanksanvändare” ovan och följ de stegen. Kom ihåg!

Spärra eventuella inaktuella internetbanksanvändare
Om föreningen sedan tidigare har en behörighetsadministratör så kan denne spärra gamla användare direkt i internetbanken.
Behörighetsadministratör lägger till behörigheter
Föreningens behörighetsadministratör för internetbanken lägger själv i internetbanken upp befintliga internetbanksanvändares individuella behörigheter.
Observera att ny användare först behöver anslutas till tjänsten via ett av våra kontor med registrerad fullmakt som stöd. Om registrerad fullmakt saknas - se ”Ändra företrädare och internetbanksanvändare” ovan och följ de stegen.

Ändra kontaktuppgifter (adress, telefonnummer, e-postadress)
#

  1. En adressändring ska först registreras hos Skatteverket innan vi tar emot ändringen. Bekräftelsen från Skatteverket ska bifogas ändringsanmälan. Övriga ändringar av kontaktuppgifter behöver inte registreras hos Skatteverket. Ändra adress hos Skatteverket

  2. Om din förening sedan tidigare har en hos banken registrerad fullmakt som omfattar rättigheten att uppdatera adress och kontaktuppgifter kan fullmaktshavare besöka närmaste bankkontor för att få hjälp att genomföra ändringen. Se föreningens kopia av befintlig fullmakt.

Om din förening saknar denna fullmakt Fyll i och skicka in blanketten Ändringsanmälan Ideell förening. Fyll i samtliga uppgifter under ”Grunduppgifter”. Föreningens utsedda företrädare undertecknar blanketten. Samtliga sidor av blanketten ska skickas till banken oavsett aktuell ändring. Skatteverkets bekräftelse bifogas ändringsanmälan Ändringsanmälan med checklista ideell förening (pdf) Ändringsanmälan skickas per post till:

Swedbank Föreningserbjudande FE 914 107 77 Stockholm Kom ihåg!

Bifoga Skatteverkets bekräftelse om ni har ändrat adress. När ändringen är genomförd skickas en bekräftelse till föreningen per post.

Ändra föreningens namn
#

  1. Besluta om namnändring

Beslutet ska fattas enligt föreningens gällande stadgar. 2. Registrera namnändring hos Skatteverket

Om ni gör en namnändring ska den först registreras och godkännas av Skatteverket innan ni skickar in ändringen till oss. Bekräftelsen från Skatteverket ska bifogas ändringsanmälan. Till Skatteverket

  1. Säkerställ tillgång till följande dokument
  • Senast antagna stadgar.
  • Protokoll från senaste årsmötet/årsmöten där beslut fattas om namnändring.
  • Skatteverkets bekräftelse på namnändringen
  • Det här ska stadgarna och protokollen innehålla
  1. Fyll i och skicka in ändringsanmälan

Fyll i samtliga uppgifter på blanketten under ”Grunduppgifter” och skriv under ändringsanmälan. Ändringsanmälan med checklista (pdf)

Samtliga ansökningshandlingar ska vara märkta med organisationsnummer och skickas per post till:

Swedbank Föreningserbjudande FE 914 107 77 Stockholm Kom ihåg!

Bifoga Skatteverkets bekräftelse om ni har ändrat namn. När ändringen är genomförd skickas en bekräftelse till föreningen per post.

Nya eller ändrade stadgar
#

Nya eller ändrade stadgar behöver bara skickas in till oss när någon av följande ändringar också genomförs:

  • Ändring av ordförande
  • Ändring av företrädare gentemot banken (och i o m det fullmaktshavare)
  • Ändring av föreningens namn

Om föreningens stadgar har uppdaterats i samband med någon av ovanstående ändring ska följande dokument bifogas ändringsanmälan (skickas enligt tillvägagångssätt beskrivet ovan, beroende på annan ändring):

  • Kopia av nya stadgar.
  • Kopia av gamla stadgar
  • Kopia/kopior av Årsmötesprotokoll där stadgeändringar beslutats. Om beslut av stadgeändring sker på flera möten ska samtliga protokoll bifogas.

Kom ihåg!

Fyll i avsnittet ”Vid ändring av stadgar” i ändringsanmälan

Documentation - Denna text är del av en serie.
Del 15: Denna Artikel

Relaterat

EU-domstolen nekar överföring av personuppgifter
1 min· 0 · 0
Manskliga-Rattigheter Nsa Overvakning
Styrelsemöte #5 2020-06-08 (Inställt)
1 min· 0 · 0
Årsmöte DFRI 2020-02-16
3 mins· 0 · 0
Styrelsemöte #4 2020-05-11
3 mins· 0 · 0
Webbinarium: Own Your Cloud
1 min· 0 · 0
Edgeryders Molnet Nextcloud Webbinarium
Digitala verktyg och din digitala integritet och säkerhet under COVID-19
3 mins· 0 · 0
Lasvart Covid-19 Digital-Sakerhet Digitala-Verktyg Integritetskydd Personlig-Integritet